شنبه 28 مهر 1397 - 11 صفر 1440 - 20 اکتبر 2018
آمار سايت
امروز : 70
ديروز : 91
ماه : 1454
چشم ومواظب ازچشم

قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما يَصْنَعُونَ (30)
به مردان مؤمن بگو: از بعضى نگاه‏هاى خود (نگاه‏هاى غير مجاز) چشم‏پوشى كنند و دامن خود را حفظ نمايند. اين براى پاكتر ماندن آنان بهتر است. خداوند به آنچه انجام مى‏دهند آگاه است.
نكته‏ها:در شأن نزول اين آيه مى‏خوانيم: جوانى در بين راه، زنى را ديد و به او چشم دوخت و دنبال او راه افتاد. طورى غرق نگاه بود كه صورتش به ديوار برخورد كرد و مجروح شد، نزد پيامبر (صلوات اللَّه عليه) آمد و ماجراى خود را نقل كرد. اين آيه نازل شد. « تفسير نمونه.          رواياتى درباره‏ى نگاه:
حضرت على (عليه السلام) فرمود: «لكم اول نظرة الى المرأة فلا تتبعوها بنظرة اخرى و احذروا الفتنة» نگاه اوّل مانعى ندارد ولى ادامه‏ى نگاه اشكال دارد، زيرا سبب فتنه مى‏شود. « تفسير كنز الدقائق
در حديثى مى‏خوانيم: تمام چشم‏ها در قيامت گريان است مگر سه چشم: چشمى كه از ترس خدا بگريد و چشمى كه از گناه بسته شود و چشمى كه در راه خدا بيدار بماند. «همان»
در «صحيح بخارى» مى‏خوانيم كه پيامبر اكرم (صلوات اللَّه عليه) فرمودند: جلو راه مردم ننشينيد. مردم گفتند: ما ناچاريم از نشستن. فرمود: پس حقّ آن را ادا كنيد. پرسيدند حقّ آن چيست؟
  فرمود: «غض البصر و كف الاذى و رد السلام و الامر بالمعروف و النهى عن المنكر» ترك چشم چرانى و مردم آزارى، جواب دادن به سلام ديگران، امر به معروف و نهى از منكر.
حضرت عيسى (عليه السلام) فرمود: از نگاه به نامحرم بپرهيزيد كه بذر شهوت را در دل مى‏نشاند و همين براى دچار شدن انسان به فتنه كافى است. « تفسير روح البيان »
حضرت على (عليه السلام) فرمود: «العين رائد القلب» چشم، دل را بدنبال خود مى‏كشد.
 العين مصائدالشيطان»چشم،قلّاب شيطان است.وچشم‏پوشى بهترين راه دورى ازشهوات است.«غررالحكم.»
پيامبر اكرم (صلوات اللَّه عليه) فرمود: «النظر سهم مسموم من سهام ابليس فمن تركها خوفا من الله اعطاه الله ايمانا يجد حلاوة فى قلبه» « بحار، ج 104، ص 38. [.....]» نگاه بد تيرى از تيرهاى مسموم شيطان است كه هر كس از ترس خدا چشم خود را فرو بندد خداوند به او ايمانى مى‏دهد كه از درون خويش شيرينى و مزه‏ى آن را احساس مى‏كند.
پيامبر اكرم (صلوات اللَّه عليه) فرمود: هر كس چشم خود را از حرام پر كند، در قيامت چشم او از آتش پر خواهد شد مگر اينكه توبه كند. « بحار، 76، ص 336»
امام صادق (عليه السلام) درباره‏ى نگاه مجاز به زن نامحرم فرمود: «الوجه و الكفين و القدمين» يعنى نگاه به صورت و كف دست‏ها و روى پاها جايز است، (لكن بدون شهوت). « تفسير كنز الدقائق »
پيام‏ها     1  -لازمه‏ى ايمان حفظ نگاه از حرام است. «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ ... يَغُضُّوا» ...
2 جاذبه‏هاى غريزى را بايد كنترل كرد. «يَغُضُّوا» 3 گناه را از سرچشمه جلوگيرى كنيم و تقوا را از چشم شروع كنيم. «مِنْ أَبْصارِهِمْ» 4 چشم پاك مقدّمه‏ى پاكدامنى است. «يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ» 5 پوشش، براى مردان نيز واجب است. «يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ» 6 چشم‏چرانى و بى‏عفّتى مانع رشد معنوى انسان است. «يَغُضُّوا يَحْفَظُوا- أَزْكى‏»
[سوره النور (24): آيه 31]
وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (31)و به زنان با ايمان بگو: از بعضى نگاه‏هاى خود (نگاه‏هاى غير مجاز) چشم‏پوشى كنند و دامن‏هاى خود را حفظ نمايند و جز آنچه (به طور طبيعى) ظاهر است، زينت‏هاى خود را آشكار نكنند و بايد روسرى خود را بر گردن خود بيفكنند (تا علاوه بر سر، گردن و سينه‏ى آنان نيز پوشيده باشد) و زينت خود را ظاهر نكنند جز براى شوهر خود، يا پدر خود يا پدرشوهر خود، يا پسر خود، يا پسر شوهر خود (كه از همسر ديگر است) يا برادر خود، يا پسر برادر خود، يا پسر خواهر خود، يا زنان (هم‏كيش) خود، يا آنچه را مالك شده‏اند (از كنيز و برده)، يا مردان خدمتگزار كه تمايل جنسى ندارند، يا كودكانى كه (به سنّ تمييز نرسيده و) بر امور جنسى زنان آگاه نيستند. و نيز پاى خود را به گونه‏اى به زمين نكوبند كه آنچه از زيور مخفى دارند آشكار شود. اى مؤمنان! همگى به سوى خدا باز گرديد و به درگاه خدا توبه كنيد تا رستگار شويد.
  نكته‏ها:  با اينكه خداوند در قرآن به عدد ركعت‏هاى نماز و طواف اشاره نكرده و بيان مقدار و نصاب زكات و بسيارى از مسائل ديگر را به عهده‏ى پيامبر اكرم (صلوات اللَّه عليه) گزارده، ولى در مسائل خانوادگى و تربيتى و مفاسد اخلاقى به ريزترين مسائل پرداخته است.
خداوند در اين آيه بيست و پنج مرتبه با آوردن ضمير مونث به زنان توجّه كرده است. « تفسير قرطبى.»
امام صادق (عليه السلام) فرمود: مراد از آيه‏ى «يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ» آن است كه حتّى زنان به عورت زنان نگاه نكنند و عورت خود را از نگاه ديگران حفظ نمايند. « تفسير نور الثقلين.
كلمه «الْإِرْبَةِ» به معناى حاجت و نياز است. مراد از «أُولِي الْإِرْبَةِ» خدمتگزاران و ملازمانى هستند كه تمايل به همسر ندارند. « كافى، ج 5، ص 523.»
پيامبر (صلوات اللَّه عليه) در تفسير جمله‏ى «إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ» فرمود: خداوند آن دسته از زنان را كه صورت و موى خود را براى شوهر آرايش نكنند و يا تقاضاى شوهر را نپذيرند، لعنت كرده است. « تفسير نور الثقلين
توبه، گاهى پشيمانى از يك گناه فردى و گاهى براى تغيير دادن يك فرهنگ فاسد عمومى است، كه آيه ظاهراً درباره‏ى نوع دوّم است. زيرا در جاهليّت گردن و سينه‏ى زنان باز بود. « تفسير كبير فخر رازى.»
حفظ حجاب و ترك جلوه‏گرى ثمرات بسيارى دارد كه برخى از آنها عبارت است از:
آرامش روحى، استحكام پيوند خانواده، حفظ نسل، جلوگيرى از سوء قصد و تجاوز، پيشگيرى از امراض مقاربتى و روانى، پائين آمدن آمار طلاق، خودكشى، فرزندان نامشروع و سقط جنين، از بين رفتن رقابت‏هاى منفى، حفظ شخصيّت و انسانيّت زن، و نجات او از چشم‏ها و دلهاى هوسبازى كه امروز دنياى غرب و شرق را در لجن فرو برده است.
 «خمر» جمع «خمار» يعنى روسرى و «جيوب» جمع «جيب» به معناى گردن و سينه است.
پيام‏ها :-1 در لزوم عفّت و پاكدامنى و ترك نگاه حرام بين زن و مرد، فرقى نيست.

يَغُضُّوا يَغْضُضْنَ يَحْفَظُوا يَحْفَظْنَ» 2 جلوه‏گرى زنان، در جامعه ممنوع است. «وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ» 3 ظاهر بودن قسمت‏هايى از بدن كه به طور طبيعى پيداست، (صورت، دست يا پا) مانعى ندارد. «إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها» 4 در ميان انواع پوشش‏ها، نام مقنعه و روسرى بزرگ آمده و اين دليل بر اهميّت حجاب است. «بِخُمُرِهِنَّ» 5 در قانون گزارى بايد به ضرورت‏ها، واقعيّت‏ها و نيازها توجّه شود. (اگر پوشاندن آن قسمت از بدن كه خود به خود آشكار است، واجب مى‏شد، زندگى براى عموم زنان مشكل بود) «إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها» 6 اسلام به نيازهاى فطرى و غريزى بشر پاسخ مثبت مى‏دهد. «إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ» 7 از بردگان و غلامان و افراد ملازمى كه نيازى به همسر ندارند، ستر و پوشاندن واجب نيست. «أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ» 8 هر گونه راه‏رفتنى كه سبب آشكار شدن زيورهاى مخفى زن شود ممنوع است. «وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ» 9 زن، حقّ مالكيّت دارد. «مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ» 10 زن، زينت خود را تنها به زنان مسلمان مى‏تواند نشان دهد و نزد زنان كفّار بايد خود را بپوشاند. «نِسائِهِنَّ» يعنى زنان خودى و مسلمان نه بيگانه.
11 پوشش زن با تمايلات جنسى مردان نامحرم كاملًا ارتباط دارد، براى «غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ» كه ميلى به همسر ندارد پوشش لازم نيست.
12 حجاب و پوشش، واجب است، «وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ» و هركارى كه زينت زن را آشكار كند يا ديگران را از آن آگاه كند ممنوع است. «لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ» 13 مقدار واجب براى پوشش سر و صورت، انداختن روسرى و مقنعه‏اى است كه گردن و سينه را بپوشاند. «بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِنَّ» 14 با حفظ حجاب، حضور زن در جامعه مانعى ندارد. «وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ» همان                       
 گونه كه شركت زن در نماز جماعت بلامانع است. «وَ ارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ» «1» 15 همه مردم نسبت به مسأله نگاه و حجاب مسئولند و براى نگاه‏هاى حرام خود بايد توبه كنند. «تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ» 16 مقتضاى ايمان، توبه به درگاه خداوند است. «تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ» 17 توبه، هم واجب است و هم كليد رستگارى است. «تُوبُوا ... تُفْلِحُونَ» 18 راه رستگارى، بازگشت از مسيرهاى انحرافى به راه خداست. «تُوبُوا إِلَى اللَّهِ ... تُفْلِحُونَ»  تفسير نور، ج‏8، ص: 174 ص: 178

نوشته شده در   يکشنبه 13 مرداد 1392  ساعت  08   توسط   مدیر اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آذرشهر
چاپ ارسال برای دوستان بازگشت
نظرات شما :
نام :
نام خانوادگی :
  ایمیل :
 
لطفا کد نمایش داده شده در تصویر را وارد نمایید
نظر خود را درباره این مطلب بیان بفرمائید